A projekt bemutatása
Küldetésünk
A partnerekről
MSZOSZ
OKISZ
ÁFEOSZ
IPOSZ
KISOSZ
A partnerek további szolgáltatásai
MSZOSZ
OKISZ
ÁFEOSZ
IPOSZ
KISOSZ






Dél-Alföldi JOGPONT
Ügyfélfogadás
Elérhetőségek
Eseménynaptár
Sajtóközlemények
Aktualitások
Dél-Dunántúli JOGPONT
Ügyfélfogadás
Elérhetőségek
Eseménynaptár
Sajtóközlemények
Aktualitások
Észak-Alföldi JOGPONT
Ügyfélfogadás
Elérhetőségek
Eseménynaptár
Sajtóközlemények
Aktualitások
Észak-Magyarországi JOGPONT
Ügyfélfogadás
Elérhetőségek
Eseménynaptár
Sajtóközlemények
Aktualitások
Közép-Dunántúli JOGPONT
Ügyfélfogadás
Elérhetőségek
Eseménynaptár
Sajtóközlemények
Aktualitások
Közép-Magyarországi JOGPONT
Ügyfélfogadás
Elérhetőségek
Eseménynaptár
Sajtóközlemények
Aktualitások
Nyugat-Dunántúli JOGPONT
Ügyfélfogadás
Elérhetőségek
Eseménynaptár
Sajtóközlemények
Aktualitások






Kiadványok
Publikációk
Előadások






Aktualitások
Eseménynaptár
Sajtóközlemények
Sajtóanyagok
Letöltések
Galéria
Videók










teszt

Honnan értesült a JOGPONT szolgáltatásról?

TV
Rádió
Újság
Internet
Jogpont honlap
Szórólap
Plakát
Ismerőstől
Egyéb
Munkaügyi kirendeltségtől
Jogi Segítségnyújtó Szolgálattól („nép ügyvédje”)
Egyenlő Bánásmód Hatóságtól













PÁLYAINFORMÁCIÓS
TANÁCSADÓK
HÁLÓZATA


Médiatámogatóink:












Sajtóközlemények
Régió: Nyugat-Dunántúl


Olvassa el az Alon-nal folytatott interjúnkat!
Régió: Nyugat-Dunántúl, Dátum: 2009-03-23

Alon-interjú

Jogpont Hálózat indult Magyarországon: ingyenes jogi tanácsadás mindenkinek

2009 februárjában Uniós támogatással egy nagyon hasznos, díjmentes szolgáltatás indult országszerte. Nyugat-Magyarországon a Jogpont Hálózat 21 irodája képzett ügyvédekkel várja a segítségre, tanácsra szorulókat. Hogy mi is ez az egész, arról Simon Annamária projektmenedzserrel és Horváth Csaba szakmai felügyelővel beszélgettünk.

ALON: Hogyan lehetne egyszerűen elmagyarázni azoknak, akik még nem hallottak róla, hogy mi is ez a Jogpont Hálózat?

Simon Annamária: Díjmentes jogi tanácsadás – általában - munkajog, TB és szociális jog, valamint vállalkozási- és cégjog területén, de gyakorlatilag nem utasítunk el senkit sem, ha ezen ügyeken kívül keres fel Bennünket.

Tehát főként a munkajoggal kapcsolatos kérdésekben segítenek.

S. A.: Nem csak! Mivel a konzorciumot munkáltatói és munkavállalói országos érdekképviseletek alkotják - amiben vezető szerepet tölt be az MSZOSZ - így az egyik kiemelt ügyfélkör a munkavállalók, a munkanélküliek, a hátrányos helyzetű emberek, fiatalok, míg a másik terület a mikro-, kis- és középvállalkozások köre.

És ha valakinek - mondjuk - válóperes gondjai vannak?

Horváth Csaba: Ezt az ügyvédekre bízzuk. Tapasztalatunk szerint mindenkinek készségesen adtak tanácsot, aki megkereste irodáinkat. A jövőben elsősorban a munka és a vállalkozói világra akarunk koncentrálni, de ha más ügyekkel is hozzánk fordulnak – vagyoni, adásvételi, egyéb kérdések - és az ügyvédeinknek van szabad kapacitása, akkor nem utasítunk el senkit sem.

Vállalkozók is fordulhatnak Önökhöz?

H. Cs.: Természetesen. Mint említettem, a Jogpont Hálózat partnerei között a munkaadók szervezetei is megtalálhatóak. A vállalkozóknak szolgáltatási csomagot is nyújtunk, felhívjuk figyelmüket különböző pályázati lehetőségekre is.

Az emberek korábban is kaphattak információt ezekről a kérdésekről, ha elmentek a Munkaügyi Központokba, az APEH vagy a TB irodákba. Mi a különbség?

H. Cs.:  Más a közeg. Ez nem egy olyan hivatal, amelytől az emberek tartózkodnak. Nálunk barátságos, közvetlen a légkör, az ügyvédek pedig kiváló empatikus készséggel rendelkeznek. Meghallgatják, elbeszélgetnek az ügyfelekkel, időkorlát nélkül. Nincsenek sorszámok, nincs tülekedés, nincs az a türelmetlen hangnem, amely több hivatalt is jellemez. Úgyis fogalmazhatunk, hogy a Jogpont Hálózat emberbarát, segítőkész, ügyfélközpontú szolgáltatási rendszer.

S. A.: Az a nagy különbség, hogy amíg az említett intézményekben csak egyféle témakörben tudnak segíteni, így az ügyfeleknek egy üggyel kapcsolatban akár négy-öt helyszínre is el kell menniük, nálunk az ügyvéd szinte mindenre tud válaszolni, ha szükséges, utánanézni.

A gyakorlatban hogyan zajlik az ügyfélfogadás?

S. A.:  Minden irodánknak meg van a nyitva tartása. Ekkor az ügyvéd a helyszínen tartózkodik és várja az ügyfeleket, akikkel négyszemközt megbeszéli a problémákat. E-mailben is kapunk kérdéseket, ezeket az ügyvédeknek továbbítjuk, akik megválaszolják azokat. Én javaslom, hogy az ügyfelek személyesen jöjjenek el hozzánk, így könnyebben és hatékonyabban tudunk segíteni. Nyugat-Dunántúlon 21 darab Internettel, intranettel, nyomtatóval, szkennerrel, faxszal felszerelt iroda működik, 9 Vas megyében, 5 Győr-Moson-Sopron megyében és 7 Zalában. 12 mobil ügyvéd látja el a jogsegély-szolgálatot. A helyszíneket, pedig úgy alakítottunk ki, hogy lehetőleg minden állampolgár számára elérhető közelségben legyen.

Szerintem rajtam kívül mások is tapasztalták már, hogy ha elmegyünk valamilyen hivatalos helyre tanácsot kérni, ott mondnak valamit, az is lehet, hogy mást, mint a másik ablaknál. És ha arra kérjük őket, hogy írják le, amire később majd hivatkozni tudunk, arra nem vállalkoznak az ügyintézők. A Jogpont Hálózat ad ki hivatalos állásfoglalást?

H. Cs.: Nem áll módunkban hivatalos állásfoglalást adni, hiszen az ügyvéd nem ítélkezhet és dönthet előre, mert nem tudhatja, mi lesz az adott ügy vége. Jogszerűtlen lenne, ha szorgalmaznánk ezt.

Akkor tehát klasszikus tanácsadás.

H. Cs.: Nem egészen. Mert ha például egy MSZOSZ-tag jön, akkor a konkrét  szakszervezeti érdekvédelem is előtérbe kerül. (A JOGPONT egyéni jogi képviseletet nem biztosíthat.) Ilyen esetben az ügyvéd köteles tájékoztatni a szakszervezet képviselőjét, aki megnézi, hogy milyen jogi lehetőségek nyithatóak meg a tag érdekében. Pozitív elbírálás esetén, peres eljárásban képviseli a szakszervezet a tagját. Azt is tisztázzuk, hogy érdemes vagy nem érdemes perre menni, mert a jogban tájékozatlan emberek – segítségünk nélkül - sokat veszíthetnek. De nemcsak ebben, másban is többet nyújtunk, mint a klasszikus tanácsadás. Ha például valakinek nyugdíj vagy TB gondja van, vagy vállalkozni akar, mi felvesszük a kapcsolatot az e célra felkészített és felkért budapesti ügyintézőkkel. Ez már szolgáltatás és konkrét segítségnyújtás. Igény esetén egyoldalú nyilatkozatokat készítünk, és teljes iratmintákat is biztosítani tudunk.

Mennyire ismerik a magyar munkavállalók a jogaikat?

S.A.: Hiányos és felületes ismerettel rendelkeznek. A magyar állampolgárok 70-80 százalékának a társadalmi jogtudata nagyon gyenge. Az is ok, hogy maga az oktatási rendszer sem készít fel a munka világára. Már az alappal gondok vannak, hiszen az iskolákban csak érintőlegesen tájékoztatnak az állampolgári jogokkal és kötelezettségekkel kapcsolatosan. A fiatalok mihelyt kikerülnek az iskola védett falai közül, kiszolgáltatottá, védtelenné vállnak a munka világában. Nem titok, hogy a Jogpont Hálózatnak van egy mentori szerepe is. Kiadványokat, oktatófüzeteket is készítünk, ami közérthető nyelven íródik, így mindenki számára olvasható és értelmezhető lesz. Információs napokat hirdetünk, ahol különböző témakörökben szakmai előadásokat és egyénileg igénybe vehető szakmai info-pultokat alakítunk ki.

A szomszédos Ausztriában tudatosabbak a munkavállalók?

H. Cs.: Más a rendszer. Ott egy nagyon erős, szociális és érdekvédelmi rendszer működik, a munka törvénykönyve mellett számos ágazati és helyi kollektív szerződés biztosít erős jogosítványokat, szabályokat a munka világában. Ausztriában a Munkáskamara és az ÖGB (Osztrák Szakszervezet Szövetség) korán felveszi a kapcsolatot az iskolákkal, és már ott megismerteti a jogokat és a kötelezettségeket a fiatalokkal. Ezt a tevékenységüket – kezüket nem elengedve - a munkavállalás, a foglalkoztatás folyamatában is fenntartják. Ezért is szervezett idejében az osztrák munkavállaló. Például Magyarországon, ha egy munkás kap egy bérjegyzéket, akkor csak igazán egy szám érdekli, mennyi az utalás a bankszámlára, míg egy osztrák munkás pl. „egy kis kockás füzetbe” írja a munkaóráit, utánaszámol mindennek, ellenőrzi azt. Érdekes, hogy amikor az osztrák munkaügyi rendszerbe foglalkoztatottá válik egy magyar munkavállaló, valamiért egyből érdeklődővé válik a szabályok, jogok, szociális juttatások iránt. Az lenne a cél, hogy nálunk is kialakuljon a munkavállalói határozottság, öngondoskodás, emberi büszkeség, és mondjuk, ne írja alá addig a munkaszerződését, amíg azt nem olvassa el figyelmesen, vagy ne hozza el nekünk, hogy segítsünk számára értelmezni.

Nem lehet, hogy a munkavállaló azért nem kapja meg az állást, mert kekeckedik?

H. Cs.: Vagy éppen azért kapja meg. Nem biztos, hogy a munkáltató a tájékozatlan, felkészületlen munkaerőt részesíti előnyben. Azt tapasztaljuk, hogy a munkabéke alapja egy munkahelyen, a közös gondolkodás és egymás megértése, a kompromisszumkeresés. Ehhez pedig, elengedhetetlen a versenyző munkavállaló és munkáltató. Úgy kell cselekedni, hogy mindkettő győztesnek érezze és tudja magát.

Sok rossz munkaszerződés van?

H. Cs.: Amikor Szombathelyre idejött egy nagy multi cég, olyan munkaszerződést íratott alá az alkalmazottakkal, határozatlan idejű munkaviszony mellett, hogy „X” ideig nem mondhatnak fel, mert akkor velük szemben kártérítést követelhet a munkáltató. A dolgozók jelentős része persze nem olvasta el, nem gondolta végig, nem is értelmezte munkaszerződését, mint ahogy arról sem tudott, hogy minden ilyen szerződés 30 napon belül megtámadható. Akkor derült ki a turpisság, amikor néhány dolgozó úgy döntött, hogy ő felmondana. Ez már kezelhetetlen így. Ezért fontos számunkra, a munkavállalók számára az ilyen – tudatlanságon alapuló – rosszhiszemű jogsértések megelőzése.

A külföldön dolgozóknak – mondjuk egy londoni gyerekfelügyelőnek - is tudnak segíteni?

S. A.: Nekik sajnos nem. De van egy úgynevezett EU Vonal Tájékoztató Szolgálat, akik ezekben a dolgokban tudnak segíteni. Egy nagyon jó, fiatal csapat, kapcsolatban vagyunk velük.

A Jogpont Hálózat ügyvédei mennyire felkészültek a munka- és TB jogban és a többi érintett jogterületen? Ezek speciális területek, ahol ráadásul folyamatosan változnak a jogszabályok.

S. A.: Folyamatos képzéseken vesznek részt ügyvédeink. Már a kiválasztásuk során felmértük szakmai kvalitásukat, az érintett jogterületeken szerzett tapasztalataikat, gyakorlatiasságukat, emberi hozzáállásúkat ehhez a szolgálathoz. Ez utóbbi lehet fontosabb, mert a tudásbéli hiányokat, „fehér foltokat” lehet pótolni, az emberi tényezőket viszont kevésbé. Figyelembe vettük azt is, kik láttak el korábban jogsegélyszolgálatot.

Mekkora az érdeklődés?

H. Cs.: A februári nyitás óta eddig körülbelül 400 ember kereste fel a nyugat-dunántúli irodáinkat, és érezhetően egyre többen jönnek. Az igazi kampány még csak most kezdődik, de azt tapasztaljuk, hogy jelentős igény mutatkozik szolgáltatásainkra. A nehéz gazdasági és szociális válság közepén, egy „sziget” akarunk lenni, ahol mindenki hozzájuthat „vízhez és élelemhez”. Nálunk a kapuk nyitottak mindenki számára, csak éljenek vele az emberek. Mi erre készen állunk, teljes csapatunkkal.

Az irodák címe és nyitva tartása:

www.jogpont.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.

Impresszum - Az oldal 2009-ben készült. Minden jog fenntartva. CopyRight © - www.mszosz.hu